Мабуть найзаплутаніша деталь в освоєнні електромобіля – це стандарти зарядних станцій і коннекторів. Поки що тут панує повна анархія, коли мова йде про типи роз’ємів і швидкості зарядки. Коли ви купуєте бензиновий автомобіль, вам не потрібно думати про тип паливного пістолета, який використовує заправна станція. Вони всі однакові. Єдине, що ви повинні відрізняти, це звичайний бензин від дизельного палива. З електромобілями у вас є CCS1, CCS2, CHAdeMO, J1772 … і фірмовий роз’єм Tesla. У нас також є 3 різних рівня зарядних станцій, які відповідають тому, як швидко вони можуть заряджати автомобіль.
Зарядні станції першого рівня
Рівень 1 використовує стандартне з’єднання, яке є сумісним зі стандартною побутовою розеткою. Штекери, які йдуть в комплекті з електромобілем, як правило, призначені для зарядки рівня 1 або рівня 2, але тут є важлива деталь, яку потрібно мати на увазі. Хоча більшість з нас називають такі пристрої «зарядними», насправді це не зовсім так.
Насправді такі зарядки виконують роль подовжувача від розетки. Зарядний пристрій, який для акумулятора перетворює енергію змінного струму в постійний, знаходиться на борту автомобіля. Конектори рівня 1 працюють, але вони порівняно повільно заряджають. Можна очікувати швидкість зарядки близько 2 кВт на годину.
Якщо ви використовуєте свій автомобіль тільки для коротких поїздок на роботу, ви, ймовірно, можете обійтися цим зарядним. Оскільки, швидше за все, будете заряджати своє авто всю ніч. Але це, вочевидь, не підходить для швидкої зарядки або для тих, хто часто проїжджає понад 80 км на день. Тип роз’єму залежить від того, де ви живете. В Японії та Америці є роз’єм J1772. В Китаї GB / T. Європа використовує вилку Type 2.
Зарядні станції другого рівня
Рівень 2 також використовує змінний струм, але з набагато більш високою вихідною потужністю. Як і на рівні 1, автомобіль все ще конвертує змінний струм в постійний, що обмежує швидкість, з якою буде заряджений електромобіль. Tesla пропонує настінні зарядки другого рівня. Наприклад вбудований зарядний пристрій Tesla Model 3 максимально може брати від таких зарядок до 48 ампер.
Хоча такий спосіб набагато швидший, ніж рівень 1, він все ще недостатньо швидкий для комфортної зарядки. Такий зарядник зарядить Tesla Model 3 за кілька годин, що дорівнює приблизно 40-45 милям на годину. Зарядні пристрої рівня 2 зазвичай видають близько 10-20 кВт на годину.
Зарядні станції третього рівня
Рівень 3, це коли стає дійсно цікаво. Ці зарядні станції, як правило, досить великі і мають вбудовані перетворювачі змінного струму в постійний. Вони більш потужні за вбудований зарядний пристрій вашого автомобіля. Це означає, що живлення, яке передається через кабель, вже є постійним струмом. Автомобіль може направляти зарядний струм відразу в акумулятор. Найшвидші зарядні станції постійного струму на сьогоднішній день мають максимальну потужність 350-400 кВт, але поки не існує автомобілів, які могли б скористатися ними по максимуму. На сьогоднішній день найшвидше заряджаються Tesla Model 3 і Porsche Taycan з максимальною потужністю 250 – 270 кВт.
Крім того, зарядні пристрої третього рівня зазвичай мають різноманітні вимоги до роз’ємів. Наприклад, не можна використовувати J1772 для передачі постійного струму в автомобіль. Він підходить тільки для доставки змінного струму.
Так в Америці використовується CCS1, який означає стандарт комбінованої зарядки. Він містить штекер J1772 і додає два додаткові роз’єми постійного струму в нижній частині. Це означає, що у вас може бути один порт на вашому автомобілі, який може приймати J1772 або повний роз’єм CCS1 для швидкої зарядки. В Європі і всюди в світі є CCS2, який має штекер Type 2 з додатковими роз’ємами постійного струму. По суті використовується той ж спосіб, що і в CCS1. Китайська вилка GB / T також здатна заряджати постійним струмом. В Японії існує роз’єм CHAdeMO для швидкої зарядки.
А ще є Tesla, у якої є власний пропрієтарний стандарт. Один маленький штекер здатний працювати на рівнях від 1 до 3. Єдина відмінність полягає в тому, що кабелі суперчарджера набагато товщі, у порівнянні з настінним коннектором.
Роз’єм Tesla – це і добре, і погано. Один штекер полегшує зарядку для власників Tesla, але вимагає використання штекерних адаптерів для використання зарядних пристроїв інших виробників. А це означає, що автомобілі, які не від Tesla, також не можуть використовувати зарядні пристрої Tesla без адаптера. Насправді, жоден автомобіль, не від Tesla, ще не може використовувати суперчарджери.
Компанії Tesla довелося додати порти CCS2 до своїх електромобілів, які продаються в ЄС, а також до їхніх суперчарджерів. Хотілося б в майбутньому побачити деяку стандартизацію Tesla з іншими електромобілями. Щось схоже робить Apple з їхнім портом Lightning на iPhone, було б чудово, якби вони просто переключилися на USB-C, як і всі решта.
Зарядні станції 3-го рівня є ключовою ланкою в дальніх поїздках на електромобілях, і саме в тут Tesla є лідером в конкурентної боротьби зі своєю мережею “Суперчарджер”. У всьому світі мережа «Supercharger» має близько 1870 станцій з 16 585 суперчажерами. Суперчарджери V2 працюють на максимальній потужності 150 кВт, але більш нові V3, які зараз виходять на ринок, можуть заряджати зі швидкістю до 250 кВт.
В ЄС є такі компанії, як Ionity і Fastned, які будують мережі швидкої зарядки. У США існує EVgo з швидкісними зарядними пристроями потужністю близько 50 кВт, а компанія Electrify America встановлює зарядні станції потужністю 350 кВт. Хоча в жодної з цих компаній немає розмаху мережі Supercharger, вони просуваються досить швидко, щоб наздогнати Tesla.